Reklámadó – 2014.07.15-én kihirdették az új törvényt
2014. július 15-én megjelent az új reklámtörvény a Magyar Közlönyben. Ez a törvény a korábban elfogadott (2014. június 17-én megjelent) reklámtörvényt jelentősen szigorítja és tágítja a kötelezettségeket.
Az alábbiakban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat:
Az új törvény az adóalanyok körét egyrészt kiterjeszti a reklám megrendelőjére is, és így vagy a megrendelő vagy a közzétevő lesz az adó alanya. A törvény szerint a reklámadó alanya minden megrendelő, kivéve a személyi jövedelemadó törvény szerint egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély.
A reklámadó elsődleges alanya a reklám közzétevője, szolgáltatója. Tehát az, aki a reklámot közzéteszi például a médiában, vagy a vállalkozás saját autóján megjelenő reklám útján. A reklám közzétevőjének az adófizetésen kívül az is kötelezettsége, hogy havonta nyilatkozzon arról a megrendelő felé, hogy ennek a kötelezettségének eleget tesz.
Az adóalap fél milliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük, de ez nem mentesít a bevallás alól.
Az adó mértéke erőteljesen progresszív:
-
500 millió és 5 milliárd forint között 1%
-
5 milliárd és 10 milliárd forint között 10%
-
10 milliárd és 15 milliárd forint között 20%
-
15 milliárd és 20 milliárd forint között 30%
-
20 milliárd felett 40%
Ha a reklám közzétevője nem tesz nyilatkozatot, akkor a reklám megrendelője válik az adó alanyává és havi 2,5 M Ft feletti költés esetén az e feletti részre a megrendelőt 20% adófizetési kötelezettség terheli.
A törvény egy másik bővítési iránya az, hogy kiterjeszti az adó alapját és nem csak a magyar számviteli törvény és az SZJA hatálya alatt értelmezi azt, hanem azokra a külföldi, de reklámot közzétevő személyekre és szervezetekre is, akik egyébként nincsenek a számviteli törvény vagy az SZJA törvény hatálya alatt. Pl. Facebook vagy a Google.
A kapcsolt vállalkozások úgy állapítják meg az adó alapját, hogy a bevételüket összeadják, majd a fizetendő adót azt árbevétel megoszlása alapján kell arányosítani, azaz ilyenkor a fél milliárd forint alatti csoporttagnak is lesz fizetni valója.
Fontos kiemelni, hogy minden reklámadó alanynak havonta kell bevallást benyújtani, akkor is ha adófizetési kötelezettsége nincs!
A reklámadó az új törvény kihirdetését követő napon életbe is lép, és két részletben kell rá előleget is fizetni: augusztus 20-áig illetve november 20-áig. Ezen kívül december 20-áig még feltöltési kötelezettség is felmerül. Ez nem vonatkozik a reklámot megrendelő adózókra, akik a reklám közzétételét igazoló bizonylat (számla) átvételét követő hónap 20-áig vallják be és fizetik meg a 20%-os adót.