Energens Könyvviteli és Tanácsadó Kft.

Keresés:
Hírlevél

Tájékoztató a pénztárgépek NAV-hoz történő bekötéséről

2013 July 30, Tuesday. 10:44

Bizonyára már minden érintett értesült arról, hogy a pénztárgépeket online módon csatlakoztatni kell a NAV központi szerveréhez. A megvalósítás pontos menete, a határidők, valamint az elfogadott pénztárgép-típusok körül még számos kérdőjel található, de az alábbiakban adunk egy általános tájékoztatót a bekötés menetéről. 

 

Első lépés:

 

Meglévő pénztárgépek használhatóságának ellenőrzése

 

• A piacon lévő kasszák között két csoportot különböztetünk meg. Az egyik az úgynevezett kiskasszák családja, amelyek nem rendelkeznek elektronikus naplóval, a rendelet értelmében 2013. augusztus 31-ig használhatóak.

• A másik csoport a pc-s kapcsolattal rendelkező, elektronikus naplós pénztárgépek, amelyek 2013. december 31-ig üzemelhetnek NAV-bekötés nélkül. (Nyomtatóba épített adóügyi memóriás)

 

Második lépés:

 

Megfelelő pénztárgép kiválasztása

 

Mérje fel, mire szeretné használni a kasszát, szükség van-e arra, hogy háttérműveleteket, bolti alkalmazásokat futtasson, kasszarendszerekhez csatlakozzon, vagy elég egy egyszerűbb gép, amelybe beviszi az eladott tételeket. Már ezen a ponton érdemes szakember segítségét kérni.

 

Jelen állás szerint egyetlen olyan hagyományos pénztárgép van, mely megkapta a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól (MKEH) a gyártási és forgalmazási engedélyt. A pénztárgép „Új”, még soha nem forgalmazott szerkezettel rendelkezik. Ezen pénztárgépek használata viszont nem valószínű, hogy augusztus 31-ig  elérhető válik mindenki számára, sőt, a pénztárgépek beszerzése sem megvalósítható ilyen rövid idő alatt. A közlemény szerint ezt a problémát úgy hidalják át, hogy amennyiben egy cég a változott nyugtaadási kötelezettség teljesítéséért minden általa lehetséges követelményt teljesített (Azonosító bekérése a NAV-tól, Pénztárgép megrendelését igazoló hivatalos igazolás), abban az  esetben a hivatal eltekint a meghatározott büntetés kirovásától.

 

Harmadik lépés:

 

Regisztrációs kód igénylése

 

Ehhez a PTGREG jelű nyomtatvány kitöltése és beküldése szükséges. A PTGREG-01-es lap kizárólag a támogatási tartalommal nem rendelkező üzembe helyezési kód igénylésére szolgál. A NAV 5 napon belül minden egyes pénztárgéphez elküldi elektronikus formában a 16 karakterből álló regisztrációs kódot, amely – megfelelő feltételek esetén – a támogatás igénybevételéhez is szükséges. Postai úton 8 nap az ügyintézés határideje.

 

Állami támogatás igénylése

 

A kormány ötvenezer forinttal támogatja a pénztárgépek cseréjét. A támogatást csak olyan cégek, vagy egyéni vállalkozók kaphatják meg, akiknek az éves árbevétele nem éri el az 500 millió forintot és nem állnak végelszámolási-, felszámolási-, csőd vagy kényszertörlesztési eljárás alatt. Szintén kizáró ok a 180 napon túl fennálló, 1 millió forintnál magasabb adó, vagy vámtartozás, ha a NAV nem engedélyezte az adósság rendezésének az elhalasztását, vagy kiegyenlítését részletekben. Ezen felül, azok sem kaphatnak támogatást, akiknek a munkáltatóktól, kifizetőként levont adókban tízezer forintnál nagyobb hátralékuk van. Cégenként legfeljebb öt darab, 2013 március 20 előtt üzembe helyezett pénztárgépet lehet majd támogatással lecserélni. A támogatás igénybevételéhez egy nyomtatványt (ha jogosult a kasszánként legfeljebb 50 ezer forintos állami támogatásra, akkor a PTREG nyomtatványon a TAM01 és TAM 02 lapokat kell kitölteni és eljuttatni az adóhatósághoz.) Az adatlapot és a kitöltését segítő szoftvert megtalálhatja az adóhatóság honlapján, de a szükséges iratokat a NAV ügyfélszolgálatain is kiadják. A pénztárgép regisztrációs űrlapot az elektronikus adóbevallásra kötelezetteknek az ügyfélkapun keresztül, a többi pénztárgép tulajdonosnak pedig postai úton kell eljuttatnia az adóhatósághoz. A NAV a digitális formában beérkezett kérelmeket öt nap alatt, a postára adottakat pedig nyolc napon belül fogja elbírálni. A pénztárgép vásárlás vagy átalakítás támogatását 2013 július 1-től december 15-ig lehet majd igényelni. Az adóhatóság, ha megalapozottnak tartja a kérelmet egy 16 jegyű regisztrációs számot és egy igazolást küld majd vissza a támogatás megítéléséről. A kedvezményt a vásárlás során lehet majd érvényesíteni, azaz az igazolással és regisztrációs számmal az új, online pénztárgépet értékesítő, vagy a régi készüléket átalakító céget kell majd megkeresnie. A regisztrációs kódot az adóhatóság abban az esetben is elküldi, ha nem tartja megalapozottnak a támogatási kérelmet, mivel a számsorra az összes online pénztárgép üzembe helyezése során szükség van. A pénztárgép regisztrációja a korábban leírt módon, tehát azok számára is kötelező lesz, akik nem jogosultak a támogatásra.

 

Negyedik lépés:

 

Ha megkapta a regisztrációs kódot, akkor jöhet a kassza beszerzése

 

Következhet a kassza beszerzése. Nem árt, ha már a regisztrációs kód igénylésekor szerződést köt a forgalmazóval, mert nagyon rövid idő alatt kell hatalmas mennyiséget kielégíteni a gyártóknak, forgalmazóknak, szervizeknek – aki előre gondolkodik, az biztosabban és hamarabb jut hozzá a pénztárgéphez. Azoknak a kereskedőknek, akik elektronikus naplóval nem rendelkező, úgynevezett kiskasszát használnak, legkésőbb augusztus 31-ig le kell bonyolítani a cserét. A NAV ezután bírságolhat, de a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint nem büntetik azokat, akik már megkötötték a szerződést a pénztárgépszállítóval, de – önhibájukon kívül – nem jutottak hozzá a kasszához. A pénztárgép beszerzésekor nyomtatott formában át kell adnia a NAV-tól kapott regisztrációs kódot az eladónak, illetve adóügyi ellenőrző egység csatlakoztatása esetén a műszerésznek. Az eladó ellenőrzi a kódot, és ha a NAV határozata tartalmazza a támogatási összeget is, akkor a dotáció mértékével csökkentett áron adja át a pénztárgépet a felhasználónak. Az eladó a regisztrációs kódot, valamint a kassza AP számát rögzíti, ezután a készüléket üzembe helyezhetik. Ennek folyamata, hogy a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége online kapcsolatba lép a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerverével, amely válaszüzenettel helyezi üzembe a pénztárgépet. Fontos, hogy aki támogatást kapott, az legkésőbb 2013. december 31-ig végezze el az üzembe helyezést, mert aki határidő után érvényesíti a regisztrációs kódot, az elveszíti a támogatást, és már csak a regisztrációt hajthatja végre a kóddal.

 

További kérdéseivel forduljon bizalommal partnerünkhöz, a GTSG Kft-hez, akik készséggel állnak ügyfeleink rendelkezésére. A pénztárgép átállással és szervízeléssel foglalkozó cég elérhetősége: support@gtsg.hu